تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 نوامبر 2025 - 16:42
کد خبر : 4049

جابر قاسمعلی: شهر به فیلمنامه‌نویس زاویه دید و روایت می‌دهد

جابر قاسمعلی: شهر به فیلمنامه‌نویس زاویه دید و روایت می‌دهد

[ad_1] به گفته جابر قاسمعلی، شناخت شهر و افراد آن در نگارش برای فیلمنامه‌نویس تاثیرگذار و کمک‌کننده است و علاوه بر متریال و داستان به نویسنده زاویه دید و شیوه روایت می‌دهد مهدیه مالکی/صبا، جابر قاسمعلی، فیملنامه نویس و منتقد که در نهمین جشنواره فیلم شهر کارگاهی با عنوان ظرفیت‌های شهر در فیلمنامه نوسی برگزار

[ad_1]

به گفته جابر قاسمعلی، شناخت شهر و افراد آن در نگارش برای فیلمنامه‌نویس تاثیرگذار و کمک‌کننده است و علاوه بر متریال و داستان به نویسنده زاویه دید و شیوه روایت می‌دهد

مهدیه مالکی/صبا، جابر قاسمعلی، فیملنامه نویس و منتقد که در نهمین جشنواره فیلم شهر کارگاهی با عنوان ظرفیت‌های شهر در فیلمنامه نوسی برگزار کرد، درباره لزوم آشنایی فیلمسازان جوان با موضوع شهر و تاثیرآن در آثارشان گفت: آشنایی فیلمسازان جوان با مقوله شهر طبیعتا در آثار آنها موثر است ومی‌تواند به آنها برای استفاده از پتانسیل شهر سرنخ دهد چون شهر ظرفیتی دارد که نویسنده می‌تواند از آن برای هماهنگی با مختصات جامعه شهری بهره ببرد البته چنین رویکری ابتدا به زیسته نویسنده در شهر و میزان آشنایی او با مردم شهر و دغدغه‌ها و مشکلات آنها ناشی می‌شود بنابراین در مرحله اول فیلمساز باید در شهر زندگی کرده و در کوچه و خیابان‌ها پرسه بزند و فرزاد موتمن یکی از بهترین فیلمسازانی که به مسئله پرسه‌زنی در شهر پرداخته است بنابراین در ابتدا مسئله زیست نویسنده در شهر بسیار اهمیت دارد و در مرحله بعد شرکت در چنین ورکشاپ‌های علاوه بر متریال و سوژه می‌تواند به نویسنده زاویه دید و شیوه روایت نیز دهد.

وی یکی از موضوعات شهری در فیلمنامه‌نویسی را شیوه مواجه نویسنده با افراد شهر عنوان کرد و یادآور شد: شناخت شهر و افراد آن در نگارش برای فیلمنامه‌نویس تاثیرگذار و کمک‌کننده است و علاوه بر متریال و داستان  به نویسنده زاویه دید و شیوه روایت می‌دهد، هر موقعیتی به نویسنده حکم می‌کند، چطور و از چه منظری به داستان نگاه کرده و چگونه روایت داستان را پیش ببرد و همه این موارد چالش‌های جذاب میان نویسنده و شهر است.

قاسمعلی در پاسخ به اینکه آیا هر شهری روایت خاص خود را در فیلمنامه نویسی دارد؟ ادامه داد: طبیعاتا آداب و مناسبات هر شهری ممکن است متفاوت باشد و همین تفاوت‌ها به داستان رنگ و بو می‌دهد مثلا دعوایی که یکی از خیابان‌های نیویورک رخ می‌دهد با دعوایی که در یکی از خیابان‌های ایران رخ ‌می‌دهد متفاوت است و برای حل و فصل آن دعوای خیابانی نیویورک احتمالا پلیس دخالت می‌کند ولی یک دعوا در ایران خصوصا در گذشته با این جمله که « حالا صلوات بفرستین» شاید تمام می‌شد و این روش به خاطر آداب و رسومی است که در ایران وجود دارد و طبیعتا نویسنده باید به تمام این جزئیات توجه کند.

این فیلمنامه نویس با اشاره به اینکه کارگاه‌های بسیار خوبی در این جشنواره برای مخاطبان برگذار شده ولی به دلیل تبلیغات ضعیف تعداد شرکت‌کنندگان آن نسبت به جشنواره‌های دیگر بسیار کم است افزود: کیفیت و موضوعات کارگاه‌های برگذار شده بسیار خوب است ولی تعداد شرکت کنندگان آن بسیار کم است که به نظر می‌رسد تبلیغات خوبی دراین باره صورت نگرفته است و برای مثال کارگاهی با عنوان تدوین و شهر با حضور بهرام دهقانی برنامه ریزی شده که من به شخصا دوست دارم در این کارگاه به عنوان یک مخاطب شرکت کنم تا متوجه شوم چگونه بهرام دهقانی تدوین را با شهر گره زده است.

 

 

 

[ad_2]

Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.