درام و پویانمایی در تعقیب جدی کمدیها؛ گزارشی از فروش هفته قبل سینما
[ad_1] به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فروش کل سینمای کشور در هفته گذشته (17 تا 23 آبان) 37 میلیارد و 202 میلیون و 464 هزار و 537 تومان بود. تعداد کل سانسهای سینمای کشور 16,858 سانس و تعداد کل مخاطبینی که به سینما رفتند، 527 هزار و 19 نفر بود. 5 فیلم پرفروش به
[ad_1]
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فروش کل سینمای کشور در هفته گذشته (17 تا 23 آبان) 37 میلیارد و 202 میلیون و 464 هزار و 537 تومان بود. تعداد کل سانسهای سینمای کشور 16,858 سانس و تعداد کل مخاطبینی که به سینما رفتند، 527 هزار و 19 نفر بود.
5 فیلم پرفروش به ترتیب عبارتند از: «آقای زالو» با 16 میلیارد و 616 میلیون تومان، «یوز» 5 میلیارد و 832 میلیون، «کج پیله» با 3 میلیارد و 313 میلیون، «قسطنطنیه» با 2 میلیارد و 811 میلیون تومان و «دو روز دیرتر» با 1 میلیارد و 963 میلیون تومان.
ازمیان فیلمهای فوق دو روز دیرتر در گونه درام به کارگردانی اصغر نعیمی با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش و دیگر بازیگران سینمای ایران، جدیدترین فیلم سینمایی اکران شده (از 20 آبان) است.
نکته جالب آنکه پویانمایی «یوز» جلوتر از کج پیله که با جنجالهای تبلیغاتی تلاش کرد تا فروش خود را بالا ببرد قرار گرفته است. همین نشان میدهد که سینمای پویانمایی قدرت کمی برای رقابت در سینمای ایران ندارد. اما این گونه و درام اجتماعی در سال جاری و در نسبت با کمدی در چه جایگاهی قرار دارند. بهتر است نگاهی به فروش کل سینما در امسال داشته باشیم.
همچنان پرفروشترین فیلم کل سال، «پیرپسر» در ژانر درام با 181 میلیارد تومان است و با فاصله بسیار اندکی بعد از آن «مرد عینکی» در ژانر کمدی با 179 میلیارد تومان در جایگاه دوم ایستاده است. میزان کل فروش سینمای کشور نیز 1 هزار و 479 میلیارد و 447 میلیون و 619 هزار و 771 تومان است. چیزی که میتوان گفت کل یک همت و نیم فروش کل سینمای کشور از ابتدای سال تا به امروز است و البته رفته رفته با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر شاهد افول اکران فیلمهای پرفروش و آماده شدن برای فصل جدید اکران در پایان سال خواهیم شد.
البته آنچه که مشخص است اینکه همچنان کمدیها در صدرگیشههای سینمای کشور قرار دارند. اما فیلمهای درام نیز به طور جدی در رقابت با فیلمهای کمدی هستند. زیرا درامهایی مانند «پیرپسر» و «زن و بچه» (282 میلیارد تومان) با فروش خوبی که داشتند کفه سنگین ترازوی فروش را که تقریباً مدتها بیرقیب در سمت کمدیها بود، به صورت محسوسی به سوی خود کشاندند.
همچنین فیلمهای کودکان و نوجوانان (البته مشخصاً با انیمیشنها) در چندسال اخیر و با ظهور پدیدههایی مانند «بچه زرنگ» و «پسردلفینی»، چشمها را یکباره به سمت خود جذب کردند سهم مهمی در سینمای کشور دارند. از ابتدای سال 4 انیمیشن «یوز»، «پسر دلفینی»، «رویاشهر» و «فرمانروای آبها» (به ترتیب فروش) 125 میلیارد و 567 میلیون و 615 هزار و 957 تومان فروش کردند. «بامبولک»، «ملکه آلیشون» و «لیپار» (به ترتیب فروش) در قالب غیرپویانمایی کودک و نوجوان نیز 19 میلیارد و 360 میلیون و 196 هزار و 850 تومان فروش داشتند. بنابراین جمع کل سینمای کودک و نوجوان کشور از ابتدای سال تا امروز، 145 میلیارد و 927 میلیون و 812 هزار و 807 تومان است. عددی که با توجه به فروش 1 و نیم همتی سینمای ایران سهم فروش سینمای کودک و نوجوان را تقریبا 10 درصد میکند.
به این دادهها و تحلیل حضور فیلم تاریخی «موسی»، دفاع مقدسی مجنون و پیشمرگ و… را نیز اضافه کنیم تا مشخص شود که بدنه سینما دغدغهمندانه در تلاش است تا روزهای گذشته خود رابازیابی کند. روزهایی که غلبه فروش با فیلمهای اجتماعی بود و کمدیها برای رسیدن به صدر گیشه باید تلاش میکردند تا از نظر ایده، مضمون و فرم کار تازهای کرده باشند و حضور یک یا دو چهره برای فروش کفایت نمیکرد. اما در چند سال اخیر صرف حضور چهرههای بفروش همراه با شوخیهای سطحی و همینطور سفر به دهه 60 گیشه را تضمین کرده است. اما این فرمول به حدی تکراری شده که آن را به کلیشه تبدیل کرده و روزهای پایانی خود را طی میکند.
انتهای پیام/
[ad_2]
Source link
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0